När man driver ett företag som tillverkar plåtprodukter kan det också vara klokt att kunna erbjuda produkter som anpassas just till den aktuella kunden. Det kan vara produkter som är speciellt anpassade till en viss plats eller som har vissa mått. Men vad mer är bra att tänka på när det gäller kundspecifika produkter?

Ångerrätt?

Bör man ha ångerrätt när det gäller produkter med kundspecifika mått? Det är med andra ord inte en produkt som bara kan säljas till någon annan vid en eventuell retur. Det kan därför vara klokt att tänka efter om man verkligen ska erbjuda kunderna att ånga sin beställning när den väl är tillverkad. Många företag menar att kunderna kan ångra sin beställning innan den tillverkats om det visar sig att man till exempel tagit fel mått eller om man behöver en annan produkt, men efter att produkten har börjat tillverkas går det inte att ångra sin beställning.

Om en kund beställer en specialtillverkad produkt och det visar sig vara någon form av fel på den kan en retur fungera men då rör det sig oftast om en enstaka sak. Skälet att man köpt fel storlek är dock inte en anledning som gör att man som tillverkare måste ta tillbaka sakerna och erbjuda något annat.

Finns tillverkningsmöjligheter?

En sak man bör se över om man vill erbjuda kundspecifika produkter är om man alls kan tillverka dem. Många maskiner kan ställas in för att skapa större mängder av produkter som ser likadana ut. Om det är så att man ska tillverka mer unika produkter kan det krävas andra maskiner och det kan också vara svårt att ställa in dem.

Kundspecifika produkter kan ge en större kundkrets

När det gäller plåtprodukter är de inte alltid så lätta att anpassa för gemene man. Det är inte alla som kan justera längden på en diskbänk eller böja ett plåtrör till exempel. Om man kan erbjuda tillverkning av specialdesignade produkter kan kundkretsen alltså växa rejält.